Vad är Poledance / Pole fitness?

Pole fitness/Poledance är en effektiv och framför allt rolig träningsform, där du arbetar med hela kroppen och hittar muskler du knappt visste att du hade! Pole fitness/poledance är träning som passar alla, motionärer till elitidrottare som vill ha en riktigt utmaning, killar och tjejer, gammal som ung, lätt eller tung! Man arbetar med stolpen som utgångspunkt, där en klass kan handla om ren akrobatik och avancerade övningar som kräver stor fysisk ansträngning eller kanske en lättsammare koreografi där fokus ligger på dans, lite enklare snurrar/turer runt stången och att få upp flåset och rörlighet snarare än att utmana den rena muskelstyrkan. Som sagt, det finns nivåer och klasser för alla, och vi anpassar oss gärna efter era behov och önskemål! Pole fitness eller poledance (man får säga som man vill) är en väldigt snabbt växande träningsform, framför allt på grund av att när man väl börjat är det svårt att sluta. Ger man det en ärlig chans och några försök kommer man snabbt börja märka hur pass fort man kan lära sig trick och snurrar man vid första anblick ansett se fysiskt omöjliga ut. Kicken av att klara av nya trick håller dig motiverad och det finns oändligt många! Kanske blir det även den motivation du behöver för att komplettera och utöka din träning? Varmt välkomna till oss på Flow så ska vi med glädje dela med oss av den motivation och styrka Poledance har gett oss!

Hur fungerar en kurs i Pole dance?

Våra ordinarie kurser är 8 veckor, då tränar du en gång i veckan, samma dag, samma tid och samma grupp, självklart kan man boka fler kurser samtidigt om man vill träna mer än så.
Varje lektion är 1,5 timme lång så vi hinner med uppvärmning, lugn och noggrann genomgång av övningar och kombinationer samt nedvarvning och stretch.
(Under vissa terminer/perioder finns undantag på både längden på kursen och tid per lektion, detta framgår då tydligt i bokningssystemet)

Jag har aldrig tränat något liknande, kan jag börja på Pole?

Självklart! Majoriteten av alla elever som kommer till oss har aldrig tränat något liknande tidigare och de flesta har inte så mycket träningsvana alls faktiskt. Många börjar träna Pole just för att prova något nytt och de flesta blir kvar just för att det är så roligt!

Hos oss jobbar utbildad personal enligt ett väl genomtänkt kursupplägg där alla börjar från början med försiktiga övningar för att först och främst lära känna vår egen kropp lite bättre. Efter varje kurs finns alltid olika val för fortsatt träning; Stanna på samma svårighetsgrad och lära sig variationer och längre sekvenser på liknande övningar för att bygga upp styrka eller utmana sig och gå upp i svårighet och krav på styrka.

Vad har man på sig?

Rekommenderat är vanliga träningsbyxor, träningslinne och en tjockare tröja att ha över. Byxorna får gärna vara åtsittande så det blir lättare att se linjer och rörelser. Shorts är inget måste, men från och med lektion 4-5 ungefär så kommer vi att t.ex. sitta på stolpen med hjälp av benen och då kan det vara bra att vara förberedd med shorts eller hotpants under sina byxor.

Hellre för mycket kläder än för lite, ta gärna med extra! Det är viktigt att hålla sig varm för att undvika skador och sträckningar.

Vad händer om jag missar en lektion?

Missar man sin ordinarie lektionstid kan man ta igen på valfri klass i samma nivå som sin egen eller lägre. Under en 8-veckorskurs har man möjlighet att göra detta vid 3 tillfällen och det kostar 50 kr i administrativ avgift per tillfälle du kommer och tar igen.

Vad säger våra elever om oss?