Pole fitness

För övriga kurser och klasser - scrolla längre ned på sidan!

Nybörjare Nivå 1: Till dessa kurser behöver du ingen tidigare erfarenhet av poledance. Vi utgår från absolut grundnivå och jobbar succesivt upp styrka, flexibilitet och smidighet. Alla kan dansa poledance, stor som liten, gammal som ung, tränad som otränad.

Kursen har en tydligt och genomtänkt kursplan som alla våra instruktörer följer, på så sätt gör det inget om du missar en lektion och behöver ta igen hos någon annan instruktör, övningarna kommer vara desamma. När du sen går vidare till en ny termin vet instruktören också vilka övningar du gjort tidigare och kan bygga vidare på dessa.

På nybörjarkursen jobbar vi med olika snurrar och passager och fokuserar på att lära känna vår egen kropp och använda den styrka vi redan har samt provar försiktigt att lära oss att lyfta oss själva. Ungefär halvvägs in i kursen tränar vi även på att sitta på stolpen så då kan det vara bra att ha med sig ett par shorts.
På nybörjarnivån gör vi ingenting upp-och-ner

Nivå 1 fortsättning: De flesta av våra elever väljer att gå Nivå 1 fortsättning efter de gått en Nybörjarkurs. På Nivå 1 Fortsättning går vi igenom alla övningar från Nybörjarkursen igen men med nya varianter på övningarna och längre sekvenser och kombinationer. Om och när instruktören känner att eleverna är redo ”lånas” även övningar från Nivå 2 som förberedelse för denna kurs.
Nivå 1 fortsättning har ingen förbestämd kursplan så som Nybörjarkursen, utan materialet hämtas från Nivå 1 och instruktören anpassar kursen efter de övningar som eleverna känner att de vill och behöver träna extra på, därför kan man även gå Nivå 1 fortsättning flera terminer om man vill utan att den ser precis likadan ut.

Nivå 2: Nivå 2 har precis som nybörjarkursen en tydlig och genomtänkt kursplan som alla instruktörer följer. Till Nivå 2 kan man gå vidare direkt efter avslutad Nybörjarkurs om man känner att man problemfritt behärskar alla övningar eller om man gått minst en termin Nivå 1 Fortsättning.

På Nivå 2 utvecklar vi snurrar och övningar från Nybörjarkursen och gör mer utmanande övningar som att t.ex. luta oss bakåt från en sitt på stolpen och hålla fast oss med enbart benen, en s.k. Cross knee release. Vi jobbar även med styrke- och balansövningar och att förbereda oss på att våga vara upp-och-ner, t.ex. med huvudståenden. Vi förbereder oss för högre nivåer genom att lära oss att klättra på ett kontrollerat och säkert sätt så vi kan göra spännande övningar högre upp på stolpen.

Nivå 2 Fortsättning: Precis som efter Nybörjarnivån kan man efter avslutad Nivå 2 välja om man vill träna lite mer på de nya utmaningarna som dyker upp under kursen och gå Nivå 2 Fortsättning. Kursen baseras på samma kursunderlag som Nivå 2 men instruktören anpassar lektionerna och övningarna efter gruppen. Det som känns för enkelt får variationer och utmaningar och de övningar som känns lite tuffare repeteras och finslipas.

Eftersom kursen inte har en fast kursplan kan man utan problem gå denna nivå flera gånger utan att den ser exakt likadan ut tills man känner sig helt trygg i de övningarna som görs.

Nivå 3: På nivå 3 blir utmaningarna större! På denna nivå finns ingen fast kursplan som på de lägre nivåerna, utan kursen har ett antal trick och övningar som mål under kursperioden (dessa står listade nedan) som kräver repetition och tålamod. För att bli instruktör på dessa nivåer krävs mycket erfarenhet och instruktören anpassar kursen efter elevernas behov och önskemål, därför ser denna nivå aldrig lika dan ut och man kan utan problem gå denna nivå flera terminer. Vi repeterar och kombinerar övningar från de tidigare nivåerna med utmanande variationer.

På nivå 3 börjar vi för första gången att vända oss upp och ner med hjälp att lyfta upp oss i armarna, en så kallad ”Invert/Chopper”
Dessa övningar jobbar vi med som bas på Nivå 3:

  • Chopper / Invert
  • Crucifix
  • Hip hold
  • Superman

Nivå 4: För att gå vidare till Nivå 4 ska man känna sig helt trygg i de övningar vi lärt oss i nivå 3, annars rekommenderar vi att gå Nivå 3 en kursomgång till.

På denna nivå lär vi oss bl.a.:

  • Leg hangs (In & Outside a.k.a Gemini/Scorpio)
  • Butterfly
  • Same sided superman & Same sided V-sit
  • Aerial chopper/invert

Nivå 5: För att gå vidare till Nivå 5 ska man känna sig helt trygg i de övningar vi lärt oss i nivå 4, annars rekommenderar vi att gå Nivå 4 en kursomgång till.
På den här nivån lär vi oss bl.a.:

  • Shouldermount (Vanlig och safe-grip)
  • The swoosh
  • Jade
  • Lover
  • Brass monkey
  • Cupid
  • Caterpillar 

Nivå 6: För att gå vidare till Nivå 6 ska man känna sig helt trygg i de övningar vi lärt oss i nivå 5, annars rekommenderar vi att gå Nivå 5 en kursomgång till.
På den här nivån lär vi oss bl.a.:

  • Aisha
  • Handspring-förberedelser 
  • Russian layback
  • Brass bridge
  • Aerial shouldermount

Avancerad: På vår avancerade nivå i Karlstad tränar bl.a. våra instruktörer och under klasserna samarbetar vi mycket. Vi repeterar övningar från lägre nivåer och provar nya, roliga utmaningar, och hit är man välkommen om man känner sig helt trygg i en chopper/invert UTAN att behöva ta fart från marken. Man får gärna komma med önskemål!
På dessa lektioner finns även möjlighet för nya elever som tidigare tränat hemma eller från andra studios att droppa in, meddela oss via mail innan klass bara. Att droppa in på en lektion kostar 250 kr per gång

Polestyrka: En superbra kompletterande kurs för dig som vill bli starkare och kunna klara övningarna på Polelektionerna snabbare. Övningarna baseras på styrka och muskler vi behöver i Poleträningen och vi använder redskap och stängerna för träningen.

Övriga kurser

Utbud på aktuellt schema kan variera utifrån intresse

Chair Dance: Våra superpopulära och uppskattade Chair dance kurser är en rolig och lekfull koreografi-klass där vi precis som det låter använder stolar som rekvisita i dansen. Tänk Pussycat dolls, Flashdance och burlesque i en härlig, energifylld dansklass!

Stretch: Våra stretchklasser är perfekta för dig som vill bli mjukare och rörligare, i allmänhet, eller för att kunna utvecklas snabbare inom din träning. Kurserna kan variera något, från att vara lite bredare yoga-liknande klasser där vi går igenom hela kroppen i ett flöde till att fokusera på särskilda problemområden som till exempel höftböjare, baksida lår, axlar, rygg, etc. Om detta inte framgår i bokningen fråga oss gärna om den aktuella kursen på schemat.

Gymnastik: Våra gymnastikkurser för vuxna är roliga och lättsamma kurser där vi tränar på sånt som var lite mer självklart som barn; Stå på händer, hjula, göra kullerbyttor m.m. För de som kanske har tidigare gymnastikbakgrund finns även möjlighet för mer avancerade övningar som flickisar och volter.

Mer info kommer!